Η Δρ. Βασιλική Πλιόγκου είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια με γνωστικό αντικείμενο
«Παιδαγωγική και Εφαρμογές στην Εκπαίδευση» στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, της Σχολής Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (ΠΔΜ). Είναι η Διευθύντρια του
Εργαστηρίου Παιδαγωγικών Μελετών και Καινοτόμων Εκπαιδευτικών Πρακτικών της Σχολής Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών του ΠΔΜ, η Τμηματικά Υπεύθυνη ERASMUS και η Υπεύθυνη Πρακτικής Άσκησης. Είναι η αν. Πρόεδρος του Επιστημονικού Εποπτικού Συμβουλίου Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων (ΕΠ.Ε.Σ.) Καστοριάς, μέλος του Κέντρου Υποστήριξης Διδασκαλίας και Μάθησης του ΠΔΜ, και επιπλέον της Επιτροπής Προγράμματος Σπουδών Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας του ΠΔΜ. Είναι η αν. Πρόεδρος της Επιτροπής Ισότητας των Φύλων και Καταπολέμησης των Διακρίσεων του ΠΔΜ. Είναι η εκπρόσωπος του ΠΤΝ-ΠΔΜ στην Children’s Identity & Citizenship European Association (CiCEA) καθώς και στο European Network Democracy and Human Rights Education in Europe.
Έχει λάβει Πτυχίο
Παιδαγωγικής από το Πανεπιστήμιο Πατρών, έχοντας ολοκληρώσει τις βασικές σπουδές της, με υποτροφία του ΙΚΥ, στο Πανεπιστήμιο της Γάνδης στα «Δικαιώματα Παιδιών». Κατέχει δύο Μεταπτυχιακά Διπλώματα Ειδίκευσης στις
Επιστήμες Αγωγής από τα Πανεπιστήμια Λονδίνου, Αθηνών και Δ. Μακεδονίας και αντίστοιχο Διδακτορικό Δίπλωμα από την Παιδαγωγική Σχολή του ΑΠΘ. Επί σειρά ετών έχει συνεργαστεί ως διδάσκουσα και ερευνήτρια με το ΑΠΘ, ΔΠΘ, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εξακολουθεί να συνεργάζεται με το ΕΚΠΑ, ΕΑΠ, την ΑΣΠΑΙΤΕ Θεσσαλονίκης και το Πανεπιστήμιο Frederick της Κύπρου. Από το 2010 είναι μέλος του Μητρώου Κύριου Διδακτικού Προσωπικού και εμπειρογνώμονας του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ), σε θέματα κοινωνικής προστασίας, ισότητας φύλων, ανθρωπίνων δικαιωμάτων και εκπαίδευσης ενηλίκων. Οι εκατό σαράντα και πλέον δημοσιεύσεις και συμμετοχές της σε Πανελλήνια και Διεθνή Συνέδρια εστιάζουν στα εξής θέματα: εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα, παιδική ηλικία και δικαιώματα παιδιών, πολιτειότητα, φύλο, σύνδεση οικογένειας-σχολείου, κι ακόμη σε εκπαιδευτικές εφαρμογές με τη χρήση ποικίλων παιδαγωγικών εργαλείων σε εκπαιδευτικά πλαίσια τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης. Διετέλεσε υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ. Είναι η Πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Κεντρικής Μακεδονίας της Παγκόσμιας Οργάνωσης Προσχολικής Εκπαίδευσης (ΟΜΕΡ) και μέλος του ΔΣ του Παιδικού Μουσείου Θεσσαλονίκης. Έχει διακριθεί με το Βραβείο της Διεθνούς Επιτροπής της ΟΜΕΡ για το 2016 στην Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη στο πλαίσιο του Global Action Programme της UNESCO, στο Πανεπιστήμιο Ewha Womans της Σεούλ, στη Νότια Κορέα.
Αναλυτικό Βιογραφικό Σημείωμα
Ενδεικτικές δημοσιεύσεις
- Πλιόγκου, Β., Καρακατσάνη, Δ. (επιμ.) (2020). Σύγχρονες τάσεις στην Παιδαγωγική Θεωρία και Πρακτική. Δημοκρατία, Πολιτειότητα, Ετερογένεια. Αθήνα: Gutenberg.
- Zaragas, C. & Pliogou, V. (2020). Assessment and pedagogical implications of young children’s psychomotor development in Greek kindergarten schools. Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 48, (2), 239-251. DOI: 10.1080/03004279.2019.1684540. Διαθέσιμο στο: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03004279.2019.1684540
- Πλιόγκου, Β., Ζάραγκας, Χ., Σοφολόγη, Μ. (2019). Αντιλήψεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για την επίδραση της μονογονεϊκότητας στην εκπαιδευτική επιτυχία μαθητών/ριών: Παιδαγωγικές προτάσεις. Περιοδικό Μέντορας Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, 17-18, 244-273. Διαθέσιμο στο: http://iep.edu.gr/library/images/uploads/psifiako_yliko/mentoras/issue17-18/%CE%9C%CE%AD%CE%BD%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%B1%CF%82_%CE%A4%CE%B5%CF%8D%CF%87%CE%B7_17-18.pdf
- Πλιόγκου, Β., Κατσαρού, Β. (2024). Παιδαγωγικές συγκριτικές προσεγγίσεις μορφών έμφυλης βίας στο κοινωνικό-σχολικό περιβάλλον. Οι εκπαιδευτικοί ως φορείς κοινωνικού μετασχηματισμού: το παράδειγμα της Ηπείρου (πρόλ. Μ. Γκασούκα). Αθήνα: Γκόνη.
- Πλιόγκου, Β. (2024). Η ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στον θρησκευτικό γραμματισμό για την επίτευξη της ισότητας των φύλων και της εκπαίδευσης στα ανθρώπινα δικαιώματα. Στο Γ. Παναγιωτόπουλος (επιμ.), Ανθρώπινο Δυναμικό: ειδικά ζητήματα και σύγχρονες προσεγγίσεις στην εκπαίδευση(σσ. 247-257). Αθήνα: Γρηγόρη.
- Kyriakopoulou, A., Pliogou, V. & Zaragas, H. (2023). The implementation of an Educational Program for Human Rights in High School: A practice of promoting Inclusive Education. In S.-G. Soulis, M. Liakopoulou, A. Galani (eds.), Challenges and Concerns in 21st Century Education (Chapter 18, pp. 216-229). Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.