Διδακτική της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής: Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί στα Ανθρώπινα Δικαιώματα

6ο εξάμηνο, Διδακτική Μεθοδολογία και Πρακτική Άσκηση

Διδάσκουσα - ων Πλιόγκου Βασιλική
Κωδικός Μαθήματος 2202ΥE
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 5 ECTS
Τύπος μαθήματος Ειδικού υποβάθρου, επιστημονικής περιοχής, ειδίκευσης
Προαπαιτούμενα μαθήματα οχι
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων Ελληνική & Αγγλική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές erasmus Ναι
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) http://eclass.uowm.gr/courses/NURED494/

Περιεχόμενο

Ενίσχυση θετικών σχέσεων και κλίματος αποδοχής στην τάξη. Πρόγραμμα ανάπτυξης κοινωνικών ικανοτήτων. Προϋποθέσεις και διαδικασία οργάνωσης της συνεργατικής μάθησης. Μέθοδοι διερεύνησης των κοινωνικών αλληλεπιδράσεων των παιδιών. Τρόποι και διαδικασίες σχεδιασμού δραστηριοτήτων και διαθεματικών σχεδίων εργασίας με θέματα από την κοινωνική και πολιτική αγωγή και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Στρατηγικές για την εξασφάλιση συμμετοχικών, διαλογικών και δημοκρατικών πρακτικών στο νηπιαγωγείο και το δημοτικό σχολείο. Οι τρόποι εργασίας περιλαμβάνουν: ομαδικές εργασίες στο μάθημα, βιωματική μάθηση οδηγίες για συγκεκριμένους τρόπους σχεδιασμού δραστηριοτήτων και προετοιμασία εκτός μαθήματος, παρουσιάσεις ομαδικών εργασιών στο μάθημα και διαλέξεις.

Μαθησιακά αποτελέσματα

Να μπορούν να αναδείξουν τη σημασία ανάπτυξης των κοινωνικών σχέσεων στην Προσχολική και Πρωτοσχολική Εκπαίδευση και να αποκτήσουν βασικές γνώσεις και εργαλεία για τους τρόπους μελέτης τους στην τάξη. Να μπορούν να εντοπίζουν το ρόλο του/της εκπαιδευτικού για την ανάπτυξη των κοινωνικών σχέσεων των παιδιών στην τάξη και το ρόλο του/της στο ελεύθερο παιχνίδι των παιδιών. Να μπορούν να προτείνουν στρατηγικές ανάπτυξης ενός κλίματος αποδοχής στην τάξη σε σχέση με την οργάνωση του χώρου, του χρόνου, του περιεχομένου και των τρόπων εργασίας στο νηπιαγωγείο και στις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου. Να έχουν επίγνωση της πορείας και του περιεχομένου ενός προγράμματος ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων και να είναι ικανοί/ές να οργανώνουν δραστηριότητες σύμφωνα με τη μεθοδολογία ενός τέτοιου προγράμματος. Να μπορούν να τεκμηριώσουν την αξία της συνεργατικής μάθησης στην Προσχολική και Πρωτοσχολική Εκπαίδευση, να αναλύουν τα στάδια οργάνωσής της και να αποκτήσουν ικανότητες σχεδιασμού συνεργατικών δραστηριοτήτων. Να έχουν την ικανότητα να οργανώσουν το περιεχόμενο και τη διαδικασία σχεδιασμού οργανωμένων δραστηριοτήτων για την κοινωνική και πολιτική ανάπτυξη των παιδιών. Οι δραστηριότητες αυτές αφορούν στις σχέσεις των παιδιών, την κοινωνική αποδοχή και τον αποκλεισμό, τα ανθρώπινα δικαιώματα, τα δικαιώματα των παιδιών, την έκφραση και τον έλεγχο συναισθημάτων, καθώς και σε αξίες, όπως η δημοκρατία, η ειρήνη, η δικαιοσύνη, η πολιτειότητα, η ισότητα των φύλων και η αλληλοβοήθεια. Να ενημερωθούν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες για τη διαδικασία τεκμηρίωσης και αξιολόγησης της κοινωνικής ανάπτυξης των παιδιών. Να εμπλουτιστεί το ρεπερτόριο πρακτικών και στρατηγικών που προάγουν την κοινωνική και πολιτική ανάπτυξη των παιδιών.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι – αξιολόγηση

Τρόπος παράδοσης Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών Προβολή διαφανειών, χρήση διαδικτύου, E-CLASS, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο


Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις – παρουσιάσεις 40 ώρες
Μελέτη βιβλιογραφίας – μελέτη για εξετάσεις 30 ώρες
Προετοιμασία (ατομική και ομαδική εργασία, συναντήσεις σχεδιασμού, παρουσιάσεις) 30 ώρες
Συγγραφή εργασίας 25 ώρες
Σύνολο Μαθήματος 125
Αξιολόγηση φοιτητών Για την αξιολόγηση των φοιτητριών και των φοιτητών συνεκτιμώνται:

  1. Η συνέπειά τους στις υποχρεώσεις του μαθήματος.
  2. Γραπτή ομαδική εργασία.
  3. Παρουσίαση της εργασίας.
  4. Εξετάσεις

Συνιστώμενη βιοβλιογραφία

-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :

Αυγητίδου Σ., Τζεκάκη Μ. & Τσάφος, Β. (επιμ.) (2016). Οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί παρατηρούν, παρεμβαίνουν και αναστοχάζονται: προτάσεις υποστήριξης της πρακτικής τους άσκησης. Αθήνα: Gutenberg.

Αυγητίδου, Σ. (2008). Συνεργατική Μάθηση στην Προσχολική Εκπαίδευση: Έρευνα και Εφαρμογές.  Αθήνα: Gutenberg.

Κουτσουβάνου, Ευ. και ομάδα εργασίας (1999). Οι Κοινωνικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση. Αθήνα: Οδυσσέας.

Mathieson, K. (2018). Κοινωνικές Δεξιότητες στην Προσχολική Ηλικία. Αθήνα: Πεδίο.

Μπιρμπίλη, Μ. (2015). Προς μια Παιδαγωγική του Διαλόγου. Η σημασία και ο ρόλος των ερωτήσεων στην Προσχολική Εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Σοφία.

Παύλου, Μ., Τριλίβα, Σ., Αναγνωστοπούλου, Α., Μαρβάκης, Α., Παρσάνογλου, Δ., Μεντίνης, Μ., Πλιόγκου, Β., Μπουχούνα, Σ., Καλογερίδου, Ό. (2012). Σχέδιο Δράσης-Πρότυπος Συμβουλευτικός Οδηγός για τους Εκπαιδευτικούς. Αποτελέσματα Ερευνητικού Έργου: «Σχέδιο δράσης για την πρόληψη ή/και την καταπολέμηση του ρατσισμού και των διακρίσεων κάθε είδους, για την ανάδειξη της σημασίας της διαφορετικότητας καθώς και για την καταπολέμηση της βίας στα σχολεία». Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων & I-RED (Institute for Rights Equality and Diversity).  Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα: http://www.i-red.eu/resources/projects-files/sxedio_drasis-protypos_symvouleytikos_odigos.pdf

Πλιόγκου, Β. (2011). Μαθαίνουμε τα ανθρώπινα δικαιώματα … παίζοντας και δημιουργώντας τα: Εκπαιδευτικές δραστηριότητες για παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας. Δημοσιευμένα Πρακτικά του Ευρωπαϊκού Συνεδρίου Παγκόσμιας Οργάνωσης Προσχολικής Αγωγής (ΟΜΕΡ), Δημιουργικότητα και μάθηση στην πρώτη σχολική ηλικία. Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου, Λευκωσία 6-8 Μαΐου 2011, (σ. 727-737). Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα: https://drive.google.com/file/d/0B4bxze3YrxEMWXRiQTZWZkJJVUE/view

Πλιόγκου, Β., Καρακατσάνη, Δ. (2020). Σύγχρονες τάσεις στην Παιδαγωγική Θεωρία και Πρακτική. Δημοκρατία, Πολιτειότητα, Ετερογένεια. Αθήνα: Gutenberg.

Riley, D., San Juan, R., Klinkner, J., Ramminger, A. (2018). Κοινωνική και Συναισθηματική Ανάπτυξη στην Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση. Αθήνα: Πεδίο.

Χατζηχρήστου, Χ. (επιμ.) (2011). Κοινωνική και Συναισθηματική Αγωγή στο Σχολείο. Πρόγραμμα για την προαγωγή της ψυχικής υγείας και της μάθησης στη σχολική κοινότητα. Εκπαιδευτικό Υλικό Ι: Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Νηπιαγωγείο, Α’ και Β’ Δημοτικού.  Αθήνα: Τυπωθήτω.

 

-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

Ερευνώντας τον κόσμο του παιδιού
European Early childhood Education Research Journal
Early Years
International Journal of Early Childhood
International Journal of Play

© 2016 nured.uowm.gr