Σύγχρονη Παιδαγωγική και Επιστήμες της Εκπαίδευσης

1ο εξάμηνο, Παιδαγωγική

Διδάσκουσα - ων Πλιόγκου Βασιλική
Κωδικός Μαθήματος 0733Υ
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 4
Τύπος μαθήματος Γενικού υπόβαθρου
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων Ελληνικά & αγγλικά
Προαπαιτούμενα μαθήματα Όχι
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές erasmus Ναι
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) https://eclass.uowm.gr/courses/NURED495/

Περιεχόμενο

Το μάθημα εισάγει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στο πεδίο της Παιδαγωγικής Επιστήμης και της συνεργασίας της με τις Επιστήμες Αγωγής και Εκπαίδευσης.

Αναλύονται οι βασικοί οι όροι της Παιδαγωγικής Επιστήμης, τα παιδαγωγικά και διδακτικά διακυβεύματα, καθώς και τα παιδαγωγικά ρεύματα και κινήματα από τον 18ο ως τον 21ο αιώνα, κάνοντας αναφορά σε βασικούς εκπροσώπους τους. Επιλέγεται η διαλεκτική θεώρηση των παιδαγωγικών θεωριών και των εκπαιδευτικών πολιτικών και κοινωνικών θεσμών υπό το πρίσμα του εκάστοτε χωροχρονικού, ιστορικοπολιτικού και κοινωνικοπολιτισμικού πλαισίου. Αναδεικνύονται οι σχέσεις εκπαιδευτικών/μαθητών-μαθητριών, οι εκπαιδευτικές στρατηγικές διδασκαλίας και μάθησης, οι σύγχρονες τάσεις της Παιδαγωγικής Επιστήμης και οι μέθοδοι εκπαιδευτικής έρευνας.

Μαθησιακά αποτελέσματα

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος αναμένεται να έχουν αποκτήσει:

Γνώσεις αναφορικά με την/τους/τις:

  1. Θεωρητική θεμελίωση της Παιδαγωγικής Επιστήμης και την εξοικείωση με τις βασικές της έννοιες.
  2. Κλάδους της Παιδαγωγικής Επιστήμης και τη σχέση της με τις Επιστήμες Αγωγής και Εκπαίδευσης.
  3. Ερευνητικές μεθόδους της Παιδαγωγικής.
  4. Γένεση της ιδέας της παιδικής ηλικίας και της εξέλιξης της παιδαγωγικής σκέψης με αναφορά σε βασικούς εκπρόσωπους, από τον 18ο αιώνα ως σήμερα, στην Ελλάδα και σε χώρες του εξωτερικού.
  5. Αλληλεπίδραση εκπαίδευσης, οικογένειας και άλλων θεσμών υπό το πρίσμα του χωροχρονικού, ιστορικοπολιτικού και κοινωνικοπολιτισμικού πλαισίου.
  6. Σχέσεις εκπαιδευτικών/μαθητών-ριών, τις εκπαιδευτικές στρατηγικές διδασκαλίας και μάθησης, τις σύγχρονες τάσεις της Παιδαγωγικής Επιστήμης και του πεδίου των Επιστημών της Εκπαίδευσης.

Δεξιότητες

  1. Αναστοχασμού, κατανόησης και ανάλυσης ζητημάτων της εκπαιδευτικής επικαιρότητας. Κριτικής προσέγγισης των παιδαγωγικών θεωριών και των διαφορών τους.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι – αξιολόγηση

Τρόπος παράδοσης Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών Προβολή διαφανειών, χρήση διαδικτύου,E-CLASS, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο


Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Συνεργασία μεταξύ των μελών των ομάδων με την καθηγήτρια 10
Παρουσιάσεις εργασιών-συζήτηση 20
Αυτοτελής μελέτη 10
Εκπόνηση εργασίας 21
Σύνολο 100
Αξιολόγηση φοιτητών Για την αξιολόγηση των φοιτητριών και των φοιτητών συνεκτιμώνται:

  1. Η συνέπειά τους στις υποχρεώσεις του μαθήματος.
  2. Γραπτή ατομική/ομαδική εργασία.
  3. Παρουσίαση της εργασίας.
  4. Εξετάσεις.

Συνιστώμενη βιοβλιογραφία

-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :

Ανδρούσου, Α., Τσάφος, Β. (επιμ.) (2020). Επιστήμες της Εκπαίδευσης. Ένα δυναμικό διεπιστημονικό πεδίο. Αθήνα: Gutenberg.

Aubrey, K. & Riley, A. (2020). Κατανοώντας και αξιοποιώντας παιδαγωγικά προκλητικές θεωρίες (επιμ. Β. Μητροπούλου, Χ. Τουρτούρας). Αθήνα: Τζιόλας.

Bartlett, St., Burton, D. (2019). Εισαγωγή στις Επιστήμες της Εκπαίδευσης (επιμ. Στ. Βασιλόπουλος, μτφρ. Έ. Αυγήτα). Αθήνα: Gutenberg.

Conkbayir, M., Pascal, C. (2019). Εισαγωγή στις κλασικές και σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις στην Προσχολική Αγωγή (επιμ. Ε. Κάκουρος, Ε. Μουσένα, μτφρ. Ά. Γρίβα). Αθήνα: Gutenberg.

Γρόλλιος, Γ., Ασημακοπούλου, Δ. (επιμ.) (2011). Προοδευτική Εκπαίδευση και αναλυτικό πρόγραμμα. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.

Goehlich, M. (2003). Παιδοκεντρική διάσταση στη μάθηση (εισ. & επιμ. Κ. Χρυσαφίδης, μτφρ. Ε. Νούσια). Αθήνα: Τυπωθήτω-Γ. Δαρδανός.

Hofstetter, R., Schneuwly, B. (2004). Εισαγωγή στις Επιστήμες της Εκπαίδευσης (μτφρ. Δ. Καρακατσάνη). Αθήνα: Μεταίχμιο.

Houssaye, J. (επιμ.) (2000). Δεκαπέντε παιδαγωγοί. Σταθμοί στην ιστορία της παιδαγωγικής σκέψης (μτφρ. Δ. Καρακατσάνη). Αθήνα: Μεταίχμιο.

Καρακατσάνη, Δ. (2003). Εκπαίδευση και πολιτική διαπαιδαγώγηση: Γνώσεις, αξίες, πρακτικές. Αθήνα: Μεταίχμιο.

Καρράς, Γ. Κ. (2014). Η Παιδαγωγική Επιστήμη άλλοτε και τώρα. Ιστορία-Μεταβάσεις-Προκλήσεις. Αθήνα: Gutenberg.

Kron, W. Fr. (2012). Βασικές γνώσεις Παιδαγωγικής Επιστήμης (επιμ. Αλ. Σοφός). Αθήνα: Ίων.

Κυπριανός, Π. (2007). Παιδί, Οικογένεια, Κοινωνία. Ιστορία της Προσχολικής Αγωγής από τις απαρχές ως τις μέρες μας. Αθήνα: Gutenberg.

Μαυροειδής, Γ. (2011). Εισαγωγή στις Επιστήμες Αγωγής. Αθήνα: Γρηγόρη.

Mialaret, G. (2008). Επιστήμες της Εκπαίδευσης. Η διαμόρφωση και η εξέλιξη ενός επιστημονικού πεδίου (μτφρ. Δ. Καρακατσάνη). Αθήνα: Μεταίχμιο.

Mialaret, G. (2011). Περί Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης (επιμ. Π. Καλογιαννάκη & Κ. Καρράς). Αθήνα: Gutenberg.

Μπονίδης, Κ., Ζαρίφης, Γ. (2020). Παιδαγωγική. Επιστήμη της Αγωγής-Επιστήμες της Αγωγής. Θεσσαλονίκη: Γράφημα.

Ξωχέλλης, Δ. Π. (2005). Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θεμελιώδη προβλήματα της Παιδαγωγικής Επιστήμης. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.

Πλιόγκου, Β., Καρακατσάνη, Δ. (επιμ.) (2020). Σύγχρονες τάσεις στην παιδαγωγική θεωρία και πρακτική. Δημοκρατία, Πολιτειότητα, Ετερογένεια. Αθήνα: Gutenberg.

Πασιάς, Γ., Φλουρής, Γ., & Φωτεινός, Δ. (2015). Παιδαγωγική & Εκπαίδευση. Αθήνα: Γρηγόρη.

Πυργιωτάκης, Ε. Ι. (2011). Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη. Αθήνα: Πεδίο.

Τσιάκαλος, Γ. (2008). Η υπόσχεση της Παιδαγωγικής. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.

Φούκας, Α. Β. (2014). Η παιδαγωγική θεωρία και επιστήμη στην Ελλάδα. 18ος και 19ος αιώνας. Βασικοί εκπρόσωποι-αντιπροσωπευτικά κείμενα. Θεσσαλονίκη: Δέσποινα Κυριακίδη.

Χατζηδήμου, Χρ. Δ. (2010). Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Συμβολή στη διάχυση της παιδαγωγικής σκέψης. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.

Συναφή περιοδικά:

Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, Published by: Routledge, Taylor & Francis Group.

International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, Published by: Open Journal System.

The Journal of Educational Research, Published by: Routledge, Taylor & Francis Group.

© 2016 nured.uowm.gr