Περιεχόμενο
Στο πλαίσιο του μαθήματος εξετάζονται: α)η διαμόρφωση της παιδαγωγικής σκέψης από το 18ο έως τον 20ο αιώνα, β)η εξέλιξη της παιδαγωγικής επιστήμης, γ)η ιστορική διάσταση ορισμένων βασικών αρχών της σύγχρονης παιδαγωγικής θεωρίας.
- Η θεματική της Ιστορικής Παιδαγωγικής
- Εννοιολογικές διευκρινίσεις και επιστημολογικές εξελίξεις
- Προσεγγίσεις στην κοινωνική ιστορία του σχολικού συστήματος
- Η παιδαγωγική σκέψη στην εποχή του Διαφωτισμού
- Η θεμελίωση της παιδαγωγικής επιστήμης
- Η διαμόρφωση της προσχολικής αγωγής στο μεταίχμιο 19ου και 20ου αιώνα
- Το κίνημα της Προοδευτικής Αγωγής
- Η κίνηση για το Νέο Σχολείο στην Ευρώπη
- Η πρόταση της σοσιαλιστικής αγωγής
- Το κίνημα της αντιαυταρχικής αγωγής
- Αμφισβήτηση του σχολείου και αποσχολειοποίηση
- Οι επιστήμες της αγωγής στη μετανεωτερική περίοδο
Μαθησιακά αποτελέσματα
Επίπεδο 6 (1ος κύκλος σπουδών)
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και φοιτήτριες αναμένεται:
- Να γνωρίσουν τα σημαντικότερα παιδαγωγικά κινήματα που εκδηλώθηκαν στο διάστημα από το 18ο αιώνα έως τις μέρες μας
- Να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν και να εξηγούν τις διαφορετικές αντιλήψεις για το σκοπό και το νόημα της εκπαίδευσης που κυριάρχησαν στο διάστημα αυτό
- Να αναδείξουν και να συζητήσουν κρίσιμα και συνεκτικά λογικά επιχειρήματα σχετικά με τη σύγχρονη σκοποθεσία και το νόημα της εκπαίδευσης στις μέρες μας
- Να αποκτήσουν την ικανότητα να επικοινωνούν με σαφήνεια ιστορικές παιδαγωγικές έννοιες και ιδέες
- Να εξετάσουν κριτικά τις βασικότερες παιδαγωγικές ιδέες στο ιδεολογικό, πολιτικό και κοινωνικοοικονομικό τους συγκείμενο
- Να κατανοήσουν και να ερμηνεύσουν τις παιδαγωγικές ιδέες μέσα στο ευρύτερο πλαίσιο της εποχής, όπως αυτό προσδιορίστηκε από το ιδεολογικό πολιτικό και κοινωνικοοικονομικό συγκείμενο
- Να εντάξουν τις σύγχρονες εξελίξεις στο χώρο της εκπαίδευσης στο ιδεολογικό πολιτικό και κοινωνικοοικονομικό συγκείμενό τους
- Να έχουν επαρκή γνώση των προσεγγίσεων που επικράτησαν αναφορικά με τη διδασκαλία και τη μάθηση
- Να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν και να εξηγούν της μοτίβα της συνέχειας και της αλλαγής αναφορικά με τη διδασκαλία και τη μάθηση
- Να είναι σε θέση περιγράψουν και να εξηγήσουν τη δική τους στάση σχετικά με τη διδασκαλία και τη μάθηση, υπό το φως των σύγχρονων αναγνώσεων της παιδαγωγικής
- Να περιγράφουν τις διαφορετικές θεωρήσεις που επικράτησαν στη νεωτερική περίοδο αναφορικά με το επάγγελμα του εκπαιδευτικού
- Να προσδιορίζουν τις κοινωνικές και ηθικές ευθύνες του επαγγέλματος του εκπαιδευτικού
- Να προτείνουν εννοιολογικά πλαίσια που υποστηρίζουν τη θετική εμπλοκή του εκπαιδευτικού στην τάξη