Μαθηματική Εκπαίδευση στην Προσχολική και Πρώτη Σχολική Ηλικία

3ο εξάμηνο, Μαθηματικά

Διδάσκουσα - ων Χρήστου Κωνσταντίνος
Κωδικός Μαθήματος 1405Υ
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 5
Τύπος μαθήματος Υποχρεωτικό, Επιστημονικής Περιοχής, Κορμού
Προαπαιτούμενα μαθήματα Όχι
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές erasmus Ναι
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) http://eclass.uowm.gr/courses/NURED201/

Περιεχόμενο

Αριθμός και πράξεις στην προσχολική ηλικία: Κατανόηση του αριθμού στη προσχολική ηλικία: οι αναπαραστάσεις του αριθμού κι οι διαδικασίες της μέτρησης/εκτίμησης μεγεθών και πλήθους συνόλων, πράξεις στοιχειώδεις υπολογισμοί στην προσχολική ηλικία – Εισαγωγή στα σύμβολα των αριθμών – Στρατηγικές πρόσθεσης και αφαίρεσης στη προσχολική ηλικία – Μέτρηση ποσοτήτων, μήκους, και επιφάνειας, εσωτερικές και εξωτερικές αναπαραστάσεις του αριθμού, εισαγωγή στα αριθμητικά συστήματα με εστίαση στο δεκαδικό. Βασικές προ-Γεωμετρικές έννοιες Κατανόηση βασικών γεωμετρικών εννοιών και αντίληψη του χώρου: κατανόηση, διάκριση, αναπαραγωγή βασικών γεωμετρικών σχημάτων του επιπέδου του χώρου – Κατανόηση της έννοιας της γωνίας – Η έννοια της συμμετρίας – Αίσθηση και προσανατολισμός στο χώρο, – Κατανόηση βασικών τοπολογικών σχέσεων (π.χ., μέσα – έξω, κοντά – μακριά, πάνω – κάτω). Εισαγωγή σε προ-Αλγεβρικές έννοιες: μοτίβα, περιοδικότητα και εισαγωγή στον αλγεβρικό συλλογισμό. Εισαγωγή στην κατανόηση του χρόνου στη προσχολική ηλικία.

Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα αποτελεί βασικό εισαγωγικό μάθημα σε μαθηματικές έννοιες που εμφανίζονται στη προ-νηπιακή και νηπιακή ηλικία. Η ύλη του μαθήματος εστιάζει στην εισαγωγή των σπουδαστών στις βασικές έννοιες των μαθηματικών της προσχολικής ηλικίας μέσα από την παρουσίαση των βασικών θεωριών διδασκαλίας και μάθησης των μαθηματικών αυτών εννοιών καθώς επίσης και των βασικών ερευνητικών ευρημάτων όσον αφορά τον τρόπο κατανόησής τους από τα παιδιά αυτών των ηλικιών.
Οι μαθηματικές έννοιες στις οποίες εστιάζει το μάθημα είναι αρχικές έννοιες των μαθηματικών οι οποίες αποτελούν τη βάση για την περαιτέρω ανάπτυξή τους στα σχολικά μαθηματικά. Με αυτή την έννοια το μάθημα αποτελεί τη βάση πάνω στην οποία θα δομηθεί η θεωρητική γνώση των σπουδαστών για τη μάθηση και τη διδασκαλία των μαθηματικών εννοιών πάνω στην οποία θα αναπτυχθούν αργότερα στοχευμένες δραστηριότητες για τη διδασκαλία συγκεκριμένων μαθηματικών εννοιών.
Έτσι, στόχος του μαθήματος αποτελεί η κατανόηση από τους σπουδαστές των βασικών χαρακτηριστικών της μαθηματικής γνώσης σε αυτή την ηλικία, των δυσκολιών που επιφυλάσσει για τα παιδιά, του τρόπου με τον οποίο θα μπορούσαν να γίνουν προσπάθειες να ξεπεραστούν αυτές οι δυσκολίες, όπως επίσης και της σημασίας αυτής της μαθηματικής γνώσης στον μαθηματικό εγγραμματισμό των παιδιών.
Στόχος είναι επίσης να εισαχθούν οι σπουδαστές στην ερευνητική διαδικασία για τη συλλογή δεδομένων που αφορούν τη γνώση και την κατανόηση των μαθηματικών εννοιών από τους μαθητές αυτής της ηλικίας και τη διδακτική τους αξιοποίηση.
Στο τέλος του μαθήματος οι σπουδαστές/σπουδάστριες αναμένεται να μπορούν κατονομάζουν ποιες μαθηματικές έννοιες εμφανίζονται στην προ-νηπιακή και νηπιακή ηλικία, να περιγράφουν τα βασικά χαρακτηριστικά αυτών των εννοιών, να προσδιορίζουν κάποιες από τις δυσκολίες που συχνά αντιμετωπίζουν τα παιδιών σε αυτές τις ηλικίες. Επίσης να μπορούν να επιλέξουν τις πιο κατάλληλες δραστηριότητες από μία γκάμα προτεινόμενων δραστηριοτήτων που να μπορούν να εφαρμοστούν στη διδασκαλία μιας συγκεκριμένης μαθηματικής έννοιας.
Να είναι σε θέση να κάνουν μια κριτική ανάλυση των βασικών θεωριών για την γνωστική ανάπτυξη και τη μάθηση των προσχολικών μαθηματικών, να περιγράφουν τις βασικές τους θέσεις και τις σημαντικότερες διαφορές τους και να μπορούν να αναφερθούν στους τρόπους με τους οποίους έχουν επηρεάσει τη διδασκαλία στο νηπιαγωγείο.
Να μπορούν να κάνουν κάποιες εκτιμήσεις όσον αφορά τις δυνατότητες των προ-νηπίων και νηπίων σε συγκεκριμένα έργα που αφορούν την κατανόηση συγκεκριμένων προσχολικών μαθηματικών εννοιών και να μπορούν να προτείνουν συγκεκριμένες αλλαγές σε έργα ώστε να διευκολύνουν την κατανόηση.
Να αξιολογούν το βαθμό κατανόησης από μεριά των παιδιών με βάση τις απαντήσεις τους σε συγκεκριμένες ερωτήσεις. Επίσης να μπορούν να αναφερθούν στις βασικές θεωρίες διδασκαλίας και μάθησης των προσχολικών μαθηματικών καθώς και στα βασικά ερευνητικά δεδομένα ώστε να είναι σε θέση να συνδυάσουν το βαθμό κατανόησης από τα παιδιά με ένα προσδοκώμενο μαθησιακό αποτέλεσμα που θα σέβεται τη διαφορετικότητα (γνωστική, πολιτισμική, έμφυλη, κτλ) κάθε παιδιού.

© 2016 nured.uowm.gr