Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Παιδαγωγική

4ο εξάμηνο, Παιδαγωγική

Διδάσκουσα - ων Πλιόγκου Βασιλική
Κωδικός Μαθήματος 0704Y
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 4
Τύπος μαθήματος Γενικού υπόβαθρου
Προαπαιτούμενα μαθήματα Όχι
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων Ελληνικά & αγγλικά
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές erasmus Ναι
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) https://eclass.uowm.gr/courses/NURED483/

Περιεχόμενο

Στο μάθημα οι φοιτητές και οι φοιτήτριες καλούνται να αναζητήσουν πληροφορίες από τη βιβλιογραφία και το διαδίκτυο για τη ΔΕ και μέσα από το διάλογο να ανταλλάξουν απόψεις και να εμβαθύνουν τον τρόπο σκέψης τους, όσον αφορά την πρακτική εφαρμογή της ΔΕ στις σύγχρονες πολυπολιτισμικές τάξεις.

Επιδιώκεται η ανάπτυξη προσωπικής ευαισθησίας, η άρση των όποιων προκαταλήψεων και στερεοτύπων απέναντι στο διαφορετικό και η καλλιέργεια υψηλών προσδοκιών για όλους τους μαθητές, ανεξάρτητα από την όποια προσωπική, πολιτισμική και κοινωνική διαφορετικότητά τους.

Η εξοικείωση με τις εκπαιδευτικές και γλωσσικές πολιτικές που ακολουθούνται σε άλλες χώρες του εξωτερικού για τους/τις μετανάστες/ριες μαθητές/ριες  αποτελούν χρήσιμο εφόδιο και γνώση για τις εναλλακτικές επιλογές που υπάρχουν σε επίπεδο εκπαίδευσης.

Μαθησιακά αποτελέσματα

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένεται να έχουν αναπτύξει μια σειρά από γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες που θα μπορούσαν να συνοψιστούν στα εξής:

  • Να έχουν αποκτήσει βασικές θεωρητικές γνώσεις στο ευρύ πεδίο της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης (ΔΕ) και να κατανοούν τις ομοιότητες και διαφορές με συναφή ή παρόμοια πεδία (πχ. Πολυπολιτισμική Εκπαίδευση, Αντιρατσιστική Εκπαίδευση, Αντισεξιστική Εκπαίδευση).
  • Να έχουν αποκτήσει γνώσεις για την εφαρμογή της ΔΕ σε πολυπολιτισμικές σχολικές τάξεις στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες.
  • Να έχουν αντιληφθεί τη δυναμική της σχολικής τάξης σε μια διαπολιτισμική προοπτική αλληλεπίδρασης, επικοινωνίας και ίσων ευκαιριών για όλους τους μαθητές και όλες τις μαθήτριες.
  • Να μπορούν να κατανοούν την ετερογένεια σε επίπεδο σχολικής τάξης με τρόπο που να προάγεται η αλληλεπίδραση και επικοινωνία μεταξύ όλων των μαθητών/ριών.
  • Να μπορούν να εντοπίζουν έννοιες, όπως ενεργή πολιτειότητα, ισότιμη και αξιοπρεπή διαβίωση, ισότητα ευκαιριών στην εκπαίδευση.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι – αξιολόγηση

Τρόπος παράδοσης Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών Προβολή διαφανειών, χρήση διαδικτύου, E-CLASS, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο


Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Συνεργασία μεταξύ των μελών των ομάδων με την καθηγήτρια 16
Παρουσιάσεις εργασιών-συζήτηση 20
Αυτοτελής μελέτη 10
Εκπόνηση εργασίας 15
Σύνολο 100
Αξιολόγηση φοιτητών Για την αξιολόγηση των φοιτητριών και των φοιτητών συνεκτιμώνται:

  1. Η συνέπειά τους στις υποχρεώσεις του μαθήματος.
  2. Γραπτή ατομική/ομαδική εργασία.
  3. Παρουσίαση της εργασίας.
  4. Εξετάσεις.

Συνιστώμενη βιοβλιογραφία

-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :

Banks, J. (2012). Διαφορετικότητα και εκπαίδευση στην ιδιότητα του πολίτη. Αθήνα: Πεδίο.

Βαλιαντή, Στ., Νεοφύτου, Λ. (2017). Διαφοροποιημένη διδασκαλία. Αθήνα: Πεδίο.

Γκόβαρης, Χ. (2013). Διδασκαλία και μάθηση στο διαπολιτισμικό σχολείο. Αθήνα: Gutenberg.

Γκότοβος, Α. (2002). Εκπαίδευση και ετερότητα. Ζητήματα Διαπολιτισμικής Παιδαγωγικής. Αθήνα: Μεταίχμιο.

Cummins, J. (2002). Ταυτότητες υπό διαπραγμάτευση. Αθήνα: Gutenberg.Τέλος φόρμας

 

Ζάχος, Δ. (2014). Επίκαιρα θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη: Αντ. Σταμούλη.

Νικολάου, Γ. (2005).  Διαπολιτισμική Διδακτική. Αθήνα: Πεδίο.

Νικολάου, Γ. (2011). Ένταξη και εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο δημοτικό σχολείο. Αθήνα: Πεδίο.

Παντελιάδου, Σ. & Φιλιππάτου, Δ. (επιμ.) (2013). Διαφοροποιημένη διδασκαλία. Θεωρητικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικές πρακτικές. Αθήνα: Πεδίο.

Παλαιολόγου, Ν. & Ευαγγέλου, Ο. (2011). Διαπολιτισμική Παιδαγωγική. Αθήνα: Πεδίο.

Παλαιολόγου, Ν. & Ευαγγέλου, Ο. (2012). Μετανάστες μαθητές δεύτερης γενιάς στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα: ένταξη και σχολικές επιδόσεις. Αθήνα: Πεδίο.

Πλιόγκου, Β., Καρακατσάνη, Δ. (επιμ.) (2020). Σύγχρονες τάσεις στην παιδαγωγική θεωρία και πρακτική. Δημοκρατία, Πολιτειότητα, Ετερογένεια. Αθήνα: Gutenberg.

Palaiologou, N. (ed.) (2014). Intercultural Education. Conceptual and empirical challenges. London: Routledge.

Στεργίου, Λ., Σιμόπουλος, Γ. (2019). Μετά το κοντέινερ. Διαπολιτισμική ματιά στην εκπαίδευση των προσφύγων. Αθήνα: Gutenberg.

Tomlinson, C. A. (2010). Διαφοροποίηση της εργασίας στην αίθουσα διδασκαλίας (μτφρ. Χ. Θεοφιλίδης, Δ. Μαρτίδου-Φορσιέ). Αθήνα: Γρηγόρη.

 

-Συναφή περιοδικά:

Journal of Intercultural Education, Published By: Routledge, Taylor & Francis Group.

© 2016 nured.uowm.gr