Εκπαίδευση και Σύγχρονες Οικογένειες

5ο εξάμηνο

Διδάσκουσα - ων Πλιόγκου Βασιλική
Κωδικός Μαθήματος 0728E
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 4
Τύπος μαθήματος Επιλογής, εμβάθυνσης, μάθημα ελεύθερης επιλογής
Προαπαιτούμενα μαθήματα Όχι
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων Ελληνικά & αγγλικά
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές erasmus Ναι
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) https://eclass.uowm.gr/courses/NURED454/

Περιεχόμενο

Το περιεχόμενο του μαθήματος αφορά την κατανόηση των θεωριών της οικογένειας από το 19ο αιώνα ως σήμερα, την προσέγγισή της ως κοινωνικού-ιστορικού θεσμού και ως πυρήνα αγωγής και μάθησης. Η ανάδειξη των μορφών οικογενειακής οργάνωσης στη σύγχρονη κοινωνία, οι διεργασίες που επιτελούνται και η ανάλυση των επιδράσεών τους στην κοινωνικοποίηση των παιδιών και ενήλικων μελών τους αποτελεί βασική πτυχή του εν λόγω μαθήματος. Ακόμη, σημαντική είναι η διάκριση των εξελίξεων και διαρθρωτικών μεταβολών της οικογένειας, του οικογενειακού πλουραλισμού και των παραγόντων που το οικογενειακό περιβάλλον επηρεάζει την ένταξη των παιδιών στο σχολείο και διαμορφώνει την εκπαιδευτική τους επιτυχία. Οι ρόλοι των φύλων ως προς την αγωγή και εκπαίδευση των παιδιών, η γονεϊκότητα, οι διαγενεακές σχέσεις, τα παιδιά ως αξία, η υιοθέτηση μέτρων κοινωνικής πολιτικής ικανών να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής παιδιών που διαβιούν σε συνθήκες φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού άρα και σε λιγότερο προνομιούχα οικογενειακά περιβάλλοντα ως πεδία μάθησης, είναι κάποια από τα θέματα προς ανάπτυξη και συζήτηση στο πλαίσιο του συγκεκριμένου μαθήματος. Το μάθημα θα ολοκληρωθεί μέσα από την ανάλυση των βασικών θεωρητικών αρχών για τη σύνδεση, συνεργασία και επικοινωνία μεταξύ οικογένειας, σχολείου, κοινότητας και ευρύτερου κοινωνικού περιβάλλοντος, την ανάδειξη των δυνατοτήτων του κοινωνικοπαιδαγωγικού ρόλου του σχολείου και της οικογένειας στην εκπαίδευση των παιδιών, καθώς και τον σχεδιασμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δραστηριοτήτων με οικογενειοκεντρική προσέγγιση σε τυπικές και μη τυπικές μορφές μάθησης με τη χρήση πολυτροπικού υλικού και ποικίλων παιδαγωγικών εργαλείων.

Μαθησιακά αποτελέσματα

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος θα μπορούν να:

  1. Κατανοούν την οικογένεια ως κοινωνικό-ιστορικό θεσμό και ως πυρήνα αγωγής και μάθησης.
  2. Αναπτύσσουν τις θεωρίες της οικογένειας από το 19ο αιώνα ως σήμερα.
  3. Αναγνωρίζουν τις μορφές οικογενειακής οργάνωσης, τις διεργασίες που επιτελούνται και να αναλύουν τις επιδράσεις τους στην κοινωνικοποίηση των παιδιών και ενήλικων μελών τους.
  4. Διακρίνουν τις εξελίξεις και τις διαρθρωτικές μεταβολές της οικογένειας, τον οικογενειακό πλουραλισμό και τους παράγοντες που το οικογενειακό περιβάλλον επηρεάζει την ένταξη των παιδιών στο σχολείο και διαμορφώνει την εκπαιδευτική τους επιτυχία.
  5. Αναδεικνύουν ζητήματα που αφορούν την παιδική ηλικία, τη γονεϊκότητα, τις διαγενεακές σχέσεις, τους ρόλους των φύλων ως προς την αγωγή και εκπαίδευση των παιδιών.
  6. Αξιολογούν μέτρα κοινωνικής πολιτικής για τις οικογένειες και να τεκμηριώνουν με σύγχρονη βιβλιογραφία την εξέλιξη των κοινωνικών φαινομένων που εντοπίζονται σε οικογενειακά πλαίσια και τα διαμορφώνουν ως χώρους μάθησης.
  7. Προσδιορίζουν τις βασικές θεωρητικές αρχές και προσεγγίσεις για τη σύνδεση, συνεργασία και επικοινωνία μεταξύ οικογένειας, σχολείου, κοινότητας και ευρύτερου κοινωνικού περιβάλλοντος.
  8. Εντοπίζουν την αλληλεπίδραση των θεσμών της εκπαίδευσης και της οικογένειας αναδεικνύοντας την μεταξύ των φορέων τους παιδαγωγική συνεργασία.
  9. Οργανώνουν το περιεχόμενο και το σχεδιασμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων  και δραστηριοτήτων με οικογενειοκεντρική προσέγγιση σε τυπικές και μη τυπικές μορφές μάθησης με τη χρήση πολυτροπικού υλικού και ποικίλων παιδαγωγικών εργαλείων.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι – αξιολόγηση

Τρόπος παράδοσης Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών Προβολή διαφανειών, χρήση διαδικτύου, E-CLASS, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο


Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Αυτοτελής μελέτη βιβλιογραφίας 21
Προετοιμασία ατομικής ή/και ομαδικής εργασίας και συνεργασία με τη διδάσκουσα 20
Παρουσίαση εργασίας-Συζήτηση-Ανατροφοδότηση 20
Σύνολο 100
Αξιολόγηση φοιτητών Για την αξιολόγηση των φοιτητριών και των φοιτητών συνεκτιμώνται:

1.Η συνέπειά τους στις υποχρεώσεις του μαθήματος.
2.Οι παρουσιάσεις ατομικών ή/και ομαδικών εργασιών.
3.Η υποχρεωτική/απαλλακτική γραπτή εργασία.

Συνιστώμενη βιοβλιογραφία

-ΠροτεινόμενηΒιβλιογραφία :

Bengtson, V., Acock, A., Allen, K., Dilworth-Anderson, P., Klein, D. (eds) (2005). Sourcebook of family theory & research. Thousand Oaks: Sage Publications.

Biblarz, T.-J. &Gottainer, G. (2000). Family structure and children’s success: A comparison of widowed and divorced single-mother families. Journal of Marriage & Family, 62 (2), 533-548.

Booth, A. & Dunn, J.-F. (eds) (1996). Family-School links. How do they affect educational outcomes? Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.

Brannen, J. & O’ Brien, M. (eds) (1996). Children in families. London: The Falmer Press.

Coltrane, S. (1998). Gender and families. Thousand Oaks, California: Pine Forge Press.

Dowling, E. & Osborne, E. (επιμ.) (2001). Η οικογένεια και το σχολείο. Μια συστημική προσέγγιση από κοινού σε παιδιά με προβλήματα (μτφρ. Ι. Μπίμπου-Νάκου, επιμ. Σ. Βοσνιάδου). Αθήνα: Gutenberg.

Epstein, J.-L. (1995). School-family-community partnerships: Caring for the children we share. Phi Delta Kappan, 76 (9), 701-712.

Ingoldsby, B.-B., Smith, S.-R., Miller, J.-E. (2004). Exploring family theories. Los Angeles, California: Roxbury Publishing Company.

Jackson, S. & Jones, J. (eds) (1998). Contemporary feminist theories. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Μπίμπου-Νάκου, Ι., Στογιαννίδου, Α. (2006). Πλαίσια συνεργασίας ψυχολόγων και εκπαιδευτικών για την οικογένεια και το σχολείο. Αθήνα: Τυπωθήτω-Γ. Δαρδανός.

Muncie, J., Wetherell, M., Langan, M., Dallos, R., Cochrane, A. (επιμ.)(2009). Οικογένεια. Ημελέτηκαικατανόησητηςοικογενειακής ζωής (επιμ. Θ. Δραγώνα). Αθήνα: Μεταίχμιο.

Μυλωνάκου-Κεκέ, Η. (2009). Συνεργασία σχολείου, οικογένειας και κοινότητας. Θεωρητικές προσεγγίσεις και πρακτικές εφαρμογές. Αθήνα: Παπαζήση.

Μυλωνάκου-Κεκέ, Η. (2019). Σχολείο, οικογένεια και κοινότητα. Συνεργασία, ενδυνάμωση και ανάπτυξη. Αθήνα: Αρμός.

Νόβα-Καλτσούνη, Χ. (2018). Οικογένεια & οικογενειακές σχέσεις. Αθήνα: Gutenberg.

Πλιόγκου, Β. (2011).Προσεγγίζοντας τη διαφορετικότητα μέσα από την εικόνα των οικογενειακών σχημάτων στα Ανθολόγια Λογοτεχνικών Κειμένων του Δημοτικού σχολείου. Κείμενα: Ηλεκτρονικό Περιοδικό Παιδικής Λογοτεχνίας, Εργαστήριο Λόγου και Πολιτισμού Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, 14, 1-18. Διαθέσιμο στο: http://keimena.ece.uth.gr/main/t14/03_Pliogkou_el.pdf

Πλιόγκου, Β. (2016). Οι αντιλήψεις φοιτητών/ριών για τους παράγοντες που επηρεάζουν την εκπαιδευτική επιτυχία των παιδιών μονογονεϊκών οικογενειών. Θεωρία και Έρευνα στις Επιστήμες της Αγωγής, 7, 73-100. Διαθέσιμο στο:  http://periodiko.inpatra.gr/issue/issue7/

Πλιόγκου, Β., Ζάραγκας, Χ., Σοφολόγη, Μ. (2020). Αντιλήψεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για την επίδραση της μονογονεϊκότητας στην εκπαιδευτική επιτυχία μαθητών/ριών: Παιδαγωγικές προτάσεις. Περιοδικό Μέντορας Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, 17-18, 244-273. Διαθέσιμο στο:http://www.iep.edu.gr/library/images/uploads/psifiako_yliko/mentoras/issue17-18/%CE%9C%CE%AD%CE%BD%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%B1%CF%82_%CE%A4%CE%B5%CF%8D%CF%87%CE%B7_17-18.pdf

Pliogou, V. (2015).  Early Childhood and Primary Education teachers’ professional development and family pluralism. Proceedings in the International Conference of European OMEP entitled “Current trends in the development of Early Childhood Education and Care in the world”. Moscow State Pedagogical University, Moscow 24-25 September, pp. 217-223.

Σακελλαρίου, Μ. (2008). Συνεργασία οικογένειας και νηπιαγωγείου. Θεωρία, έρευνα, διδακτικές προτάσεις. Θεσσαλονίκη: Γιαχούδη.

Φθενάκης, Β. (επιμ.) (2017). Η οικογένεια ως χώρος μάθησης. Προς μια παιδαγωγική συνεργασία από τα πρώτα βήματα του παιδιού. Αθήνα: Πατάκη.

White, J.- M., Klein, D.-M. (2002). Family theories. Thousand Oaks, California: Sage Publications.

 

Συναφή περιοδικά:

Journal of Family Studies. Published by: Routledge, Taylor&FrancisGroup.https://www.tandfonline.com/toc/rjfs20/current

Journal of Family Issues. Published by: Sage Journals. https://journals.sagepub.com/home/jfi

© 2016 nured.uowm.gr