Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας


Στη ΒΚΠΠΔΜ (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας) παρέχονται υπηρεσίες προς τους χρήστες είτε επιτόπου στους χώρους των Βιβλιοθηκών, είτε απομακρυσμένα μέσω διαδικτυακών εφαρμογών. Το ΠΤΝ αξιοποιεί τις υπηρεσίες της βιβλιοθήκης. Φοιτητές-φοιτήτριες, καθηγητές-καθηγήτριες και διευρυμένες ομάδες επιστημόνων- επιστημονισσών επωφελούνται του σύγχρονου υλικού, που διαθέτει η βιβλιοθήκη. Κάποιες υπηρεσίες παρέχονται, εν μέρει η συνολικά, τόσο επιτόπια όσο και online μέσω διαδικτύου. Οι online υπηρεσίες παρέχονται μέσω των Ηλεκτρονικών Υπολογιστών (Η/Υ) που βρίσκονται στα αναγνωστήρια Η/Υ των βιβλιοθηκών. Το δικαίωμα απομακρυσμένης πρόσβασης στις online υπηρεσίες από Η/Υ που βρίσκονται εκτός των εγκαταστάσεων του ΠΔΜ εξαρτάται από την ιδιότητα του χρήστη σε συνδυασμό με την κατηγορία της παρεχόμενης υπηρεσίας. Πρόσβαση σε χώρους/εξοπλισμό/συλλογή παρέχεται στα μέλη και στους απλούς χρήστες της Βιβλιοθήκης. Τα μέλη έχουν δικαίωμα πρόσβασης στο σύνολο των χώρων, της συλλογής και του εξοπλισμού. Οι χρήστες έχουν δικαίωμα πρόσβασης στα αναγνωστήρια και στην επιτόπια χρήση της συλλογής.

• Σε όλα τα μέλη της ΒΚΠΠΔΜ παρέχεται η δυνατότητα δανεισμού υλικού της συλλογής για εκπαιδευτικούς και ερευνητικούς σκοπούς. Το υλικό που δανείζεται, οι όροι του δανεισμού, η διάρκεια του και η ανανέωση της ανά κατηγορία χρήστη μέλους, η επιβολή ποινής και η αναστολή δανεισμού σε περίπτωση μη έγκαιρης επιστροφής του δανεισθέντος υλικού περιγράφονται ρητά στον Κανονισμό Δανεισμού, που εγκρίνεται από την Επιτροπή Βιβλιοθήκης και δημοσιεύεται στο δικτυακό τόπο της ΒΚΠΠΔΜ. Το δικαίωμα του δανεισμού είναι προσωπικό και δεν μεταβιβάζεται. Σε περίπτωση απώλειας ή καταστροφής του δανεισθέντος υλικού, το μέλος είναι υποχρεωμένο να το αντικαταστήσει ή να καταβάλει το αναλογούν ποσό που καθορίζει το προσωπικό μετά από σχετική έρευνα. Απαραίτητη προϋπόθεση για τη λήψη πτυχίου ή μεταπτυχιακού τίτλου είναι η επιστροφή όλων των δανεισθέντων τεκμηρίων. Σε αυτήν την περίπτωση το δανειστικό τμήμα της κάθε βιβλιοθήκης είναι υπεύθυνο για την ακύρωση της κάρτας μέλους και την έκδοση βεβαίωσης μη οφειλής βιβλίων.

• Σε κάθε Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας λειτουργεί Γραφείο Εξυπηρέτησης και Πληροφόρησης με σκοπό τη βοήθεια στην αναζήτηση και έρευνα των μελών χρηστών και την παροχή αξιόπιστης επιστημονικής πληροφόρησης.

• Η επιβεβαίωση της κατηγορίας χρήστη γίνεται με την επίδειξη της ακαδημαϊκής ταυτότητας ή την κάρτα μέλους Βιβλιοθήκης. Δεν επιτρέπεται ο δανεισμός σε άτομα που δεν διαθέτουν κάρτα Βιβλιοθήκης.

• Το πληροφοριακό υλικό (εγκυκλοπαίδειες, λεξικά κ.λπ.) και τα έντυπα περιοδικά δεν δανείζονται.

• Απαγορεύεται η απομάκρυνση υλικού από τη ΒΚΠΠΔΜ πριν από την καταγραφή δανεισμού.

• Μέχρι την επιστροφή του υλικού, ο χρήστης είναι υπεύθυνος για το υλικό που έχει δανειστεί. O δανειζόμενος δεν έχει το δικαίωμα να δανείσει σε άλλον υλικό που δανείστηκε ο ίδιος. Το υλικό πρέπει να επιστραφεί πρώτα στη ΒΚΠΠΔΜ και να το δανειστεί ο επόμενος τηρώντας την προβλεπόμενη διαδικασία δανεισμού. Σε περίπτωση καταστροφής ή απώλειας του δανεισμένου υλικού, ο χρήστης οφείλει να αντικαταστήσει το υλικό.

• Το δανεισμένο υλικό πρέπει να επιστρέφεται στη ΒΚΠΠΔΜ εφόσον ζητηθεί με διαδικασία κράτησης από άλλον χρήστη μετά το πέρας της λήξης δανεισμού. Υλικό δανεισμένο σε οποιασδήποτε κατηγορία χρήστη-μέλους πρέπει να επιστρέφεται όταν ζητηθεί για λόγους απογραφής, ελέγχου κ.λπ.

• Τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των χρηστών-μελών της ΒΚΠΠΔΜ σχετίζονται με την κατηγορία στην οποία εμπίπτουν. 

• Η Βιβλιοθήκη έχει το δικαίωμα να απαγορεύσει τη χρήση της Βιβλιοθήκης ή την πρόσβαση σε ηλεκτρονικές πηγές σε χρήστες-μέλη οι οποίοι: • δεν επιστρέφουν το υλικό που δανείστηκαν, παρά τις υπομνήσεις της Βιβλιοθήκης. • έχουν στην κατοχή τους υλικό που δεν έχει καταγραφεί στο σύστημα Δανεισμού της Βιβλιοθήκης. Με τη λήξη της φοιτητικής ιδιότητας, την απονομή τίτλου Μεταπτυχιακών ή Διδακτορικών Σπουδών ή την αποχώρηση από το Πανεπιστήμιο για οποιαδήποτε αιτία, οι χρήστες-μέλη υποχρεούνται να επιστρέψουν τα βιβλία που έχουν δανειστεί. Η Γραμματεία κάθε Τμήματος, ή η αντίστοιχη υπηρεσία, εκδίδει μεταπτυχιακό τίτλο ή πτυχίο μόνο μετά από προσκόμιση βεβαίωσης ή ηλεκτρονική επιβεβαίωση της Βιβλιοθήκης ότι ο χρήστης-μέλος δεν οφείλει βιβλία για επιστροφή στη Βιβλιοθήκη. Αντίστοιχη διαδικασία εφαρμόζεται και σε περίπτωση αποχώρησης μέλους ΔΕΠ.

✓ Προπτυχιακοί φοιτητές μπορούν να δανείζονται μέχρι 5 βιβλία για διάστημα 15 ημερών συν 2 ανανεώσεις /45 ημέρες συνολικά.

  • Ενεργά μέλη Δ.Ε.Π. του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας μπορούν να δανείζονται μέχρι 7 βιβλία για χρονικό διάστημα 30 ημερών και 2 ανανεώσεις/ 90 ημέρες συνολικά. Κατά περίπτωση αυξάνεται ο χρόνος δανεισμού.

✓ Μέλη Δ.Ε.Π. του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας που συνταξιοδοτήθηκαν μπορούν να δανείζονται μέχρι 7 βιβλία για διάστημα μέχρι 30 ημερών συν 2 ανανεώσεις/ 90 ημέρες συνολικά.

✓ Διοικητικό προσωπικό 5 βιβλία για διάστημα 15 ημερών συν 2 ανανεώσεις / 45 ημέρες συνολικά.

✓ Μεταπτυχιακοί φοιτητές μπορούν να δανείζονται μέχρι 5 βιβλία για διάστημα 15 ημερών συν 2 ανανεώσεις / 45 ημέρες συνολικά.

✓ Υποψήφιοι Διδάκτορες και Μεταδιδάκτορες μπορούν να δανείζονται μέχρι 5 βιβλία για διάστημα 15 ημερών συν 2 ανανεώσεις / 45 ημέρες συνολικά .

✓ Ξένοι φοιτητές που συμμετέχουν σε προγράμματα διαπανεπιστημιακής συνεργασίας – ERASMUS & άλλα μπορούν να δανείζονται μέχρι 5 βιβλία για διάστημα 15 ημερών συν 1 ανανέωση /30 ημέρες συνολικά.

✓ Εξωτερικοί Χρήστες με συνδρομή κάρτας μέλους Βιβλιοθήκης μπορούν να δανείζονται μέχρι 5 βιβλία για διάστημα 15 ημερών συν 2 ανανεώσεις/45 ημέρες συνολικά.

Διαδανεισμός βιβλίων – Άρθρων

Η Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας με την υπηρεσία Διαδανεισμού προσφέρει στους χρήστες της τη δυνατότητα να προμηθευτούν υλικό που δεν διαθέτει η ίδια από άλλες βιβλιοθήκες του εσωτερικού ή του εξωτερικού. Δικαίωμα χρήσης της υπηρεσίας Διαδανεισμού έχουν όλα τα εγγεγραμμένα μέλη των βιβλιοθηκών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Το αίτημα Διαδανεισμού υποβάλλεται στο προσωπικό των βιβλιοθηκών είτε αυτοπροσώπως είτε με ηλεκτρονικό αίτημα. Όλα τα έξοδα αποστολής και παραλαβής του υλικού επιβαρύνουν αποκλειστικά τον τελικό χρήστη. Η διαμόρφωση του τελικού κόστους εξαρτάται από την υπηρεσία ταχυμεταφορών που θα επιλεγεί για την παράδοση της κάθε παραγγελίας. Ο αιτών ενημερώνεται για την εκάστοτε χρέωση και εφόσον συναινέσει και προκαταβάλλει το ποσό της χρέωσης το υλικό παραγγέλνεται. Σύμφωνα με τους κανόνες Διαδανεισμού οι προμηθεύτριες βιβλιοθήκες καθορίζουν τους όρους δανεισμού και χρήσης του υλικού (συνήθως 15-20 ημέρες με δυνατότητα κατόπιν συνεννόησης για ανανέωση). Σε κάθε περίπτωση οι χρήστες οφείλουν να επιστρέψουν το υλικό εμπρόθεσμα και στην κατάσταση που το παρέλαβαν. Οφείλουν επίσης να χρησιμοποιήσουν το υλικό για προσωπική μελέτη και έρευνα, όπως ορίζουν οι νόμοι περί πνευματικής ιδιοκτησίας. H Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας προσφέρει στους χρήστες της τη δυνατότητα εσωτερικού διαδανεισμού υλικού το οποίο βρίσκεται σε οποιοδήποτε βιβλιοθήκη των Παραρτημάτων της (Γρεβενά, Καστοριά, Φλώρινα, Πτολεμαΐδα). Η υπηρεσία τελείτε μόνο μεταξύ βιβλιοθηκών και όχι μεταξύ μεμονωμένων χρηστών μελών και των άλλων βιβλιοθηκών. Ο Κανονισμός Διαδανεισμού καθώς και το κόστος της υπηρεσίας δημοσιεύεται στο δικτυακό τόπο της ΒΚΠΠΔΜ.


Η ΒΚΠΠΔΜ προσφέρει στα μέλη της προγράμματα πληροφοριακής εκπαίδευσης, με τη μορφή σεμιναρίων (on line και δια ζώσης στους χώρους όλων των βιβλιοθηκών), σε συνδυασμό με παραγωγή ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού που διατίθεται στο δικτυακό τόπο της ΒΚΠΠΔΜ. Στόχος των εκπαιδευτικών αυτών προγραμμάτων είναι όχι μόνο η εξοικείωση με τις συλλογές και τις υπηρεσίες της βιβλιοθήκης, αλλά και η εν γένει βιβλιογραφική εκπαίδευση, η εισαγωγή στις μεθόδους έρευνας και η απόκτηση πληροφοριακών δεξιοτήτων για τη δια βίου μάθηση. Η παρακολούθηση της βασικής αυτής εκπαίδευσης για τους πρωτοετείς φοιτητές, προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς είναι προαιρετική και είναι προσαρμοσμένη σε ομάδες ανά κατηγορία.

Οι ηλεκτρονικές (online) υπηρεσίες, προσφέρονται συνεχώς μέσω του δικτυακού τόπου της Βιβλιοθήκης.

Α. Υπηρεσία Online Καταλόγου Δημοσίας Πρόσβασης (OPAC) παρέχει σε όλους τους ενδιαφερόμενους τη δυνατότητα αναζήτησης, εντοπισμού θέσης (τοποθεσίας)τεκμηρίου και διαθεσιμότητας του έντυπου υλικού.

Β. Υπηρεσίες Αναζήτησης Βιβλιογραφικών Δεδομένων και Ανάκτησης Πλήρους Κειμένου Ηλεκτρονικών Περιοδικών, Ηλεκτρονικών Βιβλίων και Βάσεων Δεδομένων Πλήρους  Κειμένου. Παρέχεται μέσω του Διαδικτύου σε κάθε ενδιαφερόμενο που έχει πρόσβαση στους Η/Υ που βρίσκονται στις κτιριακές εγκαταστάσεις του ΠΔΜ και στα μέλη του Ιδρύματος που κάνουν χρήση Η/Υ εκτός των εγκαταστάσεων του ΠΔΜ εφόσον χρησιμοποιούν σύνδεση με χρήση VPN μέσω των υπηρεσιών του ιδρύματος και ιδρυματικό λογαριασμό ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) του ΠΔΜ.


Παρέχεται μέσω του Διαδικτύου και αφορά τη λειτουργία OnLine βάσης δεδομένων στην οποία συγκεντρώνεται και διατηρείται σε ψηφιακή μορφή μέρος ή το σύνολο της πνευματικής παραγωγής του ΠΔΜ. Οι κατηγορίες του υλικού που εισάγεται στη βάση και το είδος της πρόσβασης που θα παρέχεται, καθορίζονται με απόφαση του/της Προϊσταμένου/ης της Βιβλιοθήκης, η οποία εκδίδεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κανονισμό Μεταπτυχιακών Σπουδών, στον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Πανεπιστημίου.


Το ωράριο λειτουργίας της ΒΚΠΠΔΜ καθορίζεται με την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους μετά από εισήγηση του Προϊσταμένου Διεύθυνσης και απόφαση της Επιτροπής Εποπτείας της ΒΚΠΠΔΜ, ανάλογα με το διαθέσιμο προσωπικό της, τις προσφερόμενες υπηρεσίες και τις ανάγκες των χρηστών. Η Βιβλιοθήκη μπορεί να μεταβάλει το ωράριό της, εάν αυτό κριθεί απαραίτητο, σε έκτακτες περιπτώσεις, όπως συμμετοχή του προσωπικού σε εκπαίδευση, σεμινάρια ή συνέδρια, διοργάνωση εκδηλώσεων, έλλειψη προσωπικού, κ.λπ. Το εκάστοτε ισχύον ωράριο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος των όρων λειτουργίας της ΒΚΠΠΔΜ και δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα της.   https://library.uowm.gr

Σχετικά με τις παραγγελίες βιβλίων πάλι σύμφωνα με τον κανονισμό ισχύουν τα εξής : Παραγγελίες Βιβλίων Δικαίωμα για υποβολή πρότασης αγοράς νέων βιβλίων έχουν όλα τα μέλη της Βιβλιοθήκης, ανεξάρτητα από την ιδιότητα τους. Οι προτάσεις γίνονται δύο φορές πριν από την έναρξη του κάθε εξαμήνου. Η προώθηση της πρότασης αγοράς βιβλίου γίνεται εφόσον υπάρχει οικονομική δυνατότητα και οι σχετικές πιστώσεις από το Ίδρυμα.

Τα περιοδικά που έχουν δωρεάν πρόσβαση οι φοιτητές είναι αυτά που υπάρχουν στην Heal-link ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΑ .

Όσο για τις συνδρομές : Παραγγελίες Περιοδικών

Η προμήθεια ηλεκτρονικών υπηρεσιών καθώς και συνδρομών σε έντυπα και ηλεκτρονικά περιοδικά και βάσεις δεδομένων γίνεται σε ετήσια ή πολυετή βάση λαμβάνοντας υπόψη το διαθέσιμο προϋπολογισμό, τις προτάσεις των Τμημάτων, την κάλυψη από την πρόσβαση σε αντίστοιχες πηγές μέσω της συμμετοχής στον Σύνδεσμο Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών (Σ.Ε.Α.Β.), και τις υφιστάμενες ηλεκτρονικές υπηρεσίες και συνδρομές οι οποίες ανανεώνονται κατά προτεραιότητα. 

Ο χώρος της Βιβλιοθήκης έχει οργανωθεί ώστε να είναι φιλικός στο ανθρώπινο δυναμικό και του ΠΤΝ. Φοιτητές-φοιτήτριες μπορούν να επωφεληθούν των γνώσεων του επιστημονικού προσωπικού της Βιβλιοθήκης. Το έργο συντονίζεται από την Κατερίνα Γκώγκου, έμπειρη βιβλιοθηκονόμο που υπηρετεί στο χώρο πάνω από 20 έτη και διακρίνεται για την ευρυμάθεια της, τόσο στο χώρο του βιβλίου, όσο και στη σχέση του με την τέχνη, όντας η ίδια και εικαστικός. Το έργο της βιβλιοθήκης εντάσσεται στο διευρυμένο των βιβλιοθηκών του Πανεπιστημίου Δ. Μακεδονίας, με την ενίσχυση- συμπαράσταση της κ. Μαρίας Λάππα, Αναπληρώτρια Προϊσταμένη Διεύθυνσης, Διεύθυνση Βιβλιοθήκης & Κέντρου Πληροφόρησης Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Σε συνεργασία με την κ. Γκώγκου η επιστημονική κοινότητα του ΠΤΝ διοργανώνει:

  • Ενημερωτικά σεμινάρια οργάνωσης μελέτης στο χώρο της Βιβλιοθήκης
  • Αναγνώσεις βιβλίων σχολιασμό
  • Παρουσιάσεις βιβλίων από συγγραφείς
  • Θεατρικά δρώμενα
  • Θεματικές ημερίδες

Για τις παραπάνω δράσεις ενημερώνονται φοιτητές-φοιτήτριες από δίκτυα επικοινωνίας: ιστοσελίδα Βιβλιοθήκης, ιστοσελίδα ΠΤΝ, φοιτητικός σύλλογος κλπ.

Το ΠΤΝ επιδιώκει η συνεργασία, κυρίως με νηπιαγωγούς, στελέχη της προσχολικής εκπαίδευσης δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων- ιδρυμάτων, ενισχύει μορφές συνεργασίας με εκδηλώσεις- συναντήσεις και στο χώρο Βιβλιοθήκης.